Het Departement Onderwijs heeft een wetenschappelijk onderzoek geïnitieerd getiteld ‘Toeleiding Leersteun’ om het proces en de effectiviteit van leersteun, zoals GC-, IAC- en OV4-verslagen, te onderzoeken.
Het doel is om inzicht te verkrijgen in de huidige toeleidingspraktijken, de objectiviteit van het proces te evalueren en potentiële verbeterpunten te identificeren. Het onderzoek streeft ernaar aanbevelingen te doen voor het objectiever maken van deze toeleiding.
Ondanks de waarde van het onderzoek zullen de resultaten en aanbevelingen pas eind september 2025 beschikbaar zijn.
Er is momenteel geen duidelijk beeld van wat een realistisch aantal verslagen voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften is, wat het moeilijk maakt om de huidige criteria en procedures te evalueren. Dit gebrek aan data maakt het ook lastig om de impact van het Leersteundecreet te beoordelen, terwijl de druk op de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) hoog blijft.
Ik wilde weten van Minister Weyts hoe hij de druk op de CLB's wil verlagen.